Vasaras versija 2025
410 995 šķirkļi
mācēt
mācēt 3. konjugācijas darbības vārds; transitīvs, sintaktiskā funkcija: patstāvīgs darbības vārds vai modāls modificētājsLocīšana
Lietojuma biežums :
Īstenības izteiksme:
 
Tagadne
Pagātne
Nākotne
 Vsk.Dsk.Vsk.Dsk.Vsk.Dsk.
1. pers.mākumākammācējumācējāmmācēšumācēsim
2. pers.mākimākatmācējimācējātmācēsimācēsiet, mācēsit
3. pers.mākmācējamācēs
Pavēles izteiksme: māki (vsk. 2. pers.), mākiet (dsk. 2. pers.)
Atstāstījuma izteiksme: mākot (tag.), mācēšot (nāk.)
Vēlējuma izteiksme: mācētu
Vajadzības izteiksme: jāmāk
1.Prast (ko darīt), būt apguvušam (piemēram, zināšanas, iemaņas).
PiemēriUn pēkšņi saprata — uzrakstīt vēstuli vēl vairums no viņiem māk, bet izlasīt, kas uzrakstīts — neviens.
  • Un pēkšņi saprata — uzrakstīt vēstuli vēl vairums no viņiem māk, bet izlasīt, kas uzrakstīts — neviens.
  • Nemācēdama atvērt, viņa stāvēja pie durtiņām.
Saistītās nozīmeszināt.
Hiponīmi
Atvasinājumi un to semantiskās attieksmes ar pamatvārdu
Stabili vārdu savienojumiMācēt (kādu) valodu. Mācēt ābeci; mācēt grāmatu.
1.1.Prast izturēties (noteiktā veidā).
PiemēriTikpat svarīgi ir arī mācēt paklusēt un vienkārši samīļot savu mīļoto.
  • Tikpat svarīgi ir arī mācēt paklusēt un vienkārši samīļot savu mīļoto.
Saistītās nozīmes
Atvasinājumi un to semantiskās attieksmes ar pamatvārdu
2.Spēt, varēt.
PiemēriPārliecinājos, ka jaunais Igaunijas prezidents ir solīds politiķis, atturīgs, kas māk uzmanīgi sarunāties ar sarunu biedriem.
  • Pārliecinājos, ka jaunais Igaunijas prezidents ir solīds politiķis, atturīgs, kas māk uzmanīgi sarunāties ar sarunu biedriem.
  • Vajag mācēt uzvarēt, bet ne mazāk svarīgi ir mācēt arī zaudēt.
Saistītās nozīmes
Sinonīmi
Hiperonīmi
Atvasinājumi un to semantiskās attieksmes ar pamatvārdu
Stabili vārdu savienojumiKo māk.
  • Ko māk sarunvaloda cik spēj, cik var
3.parasti konstrukcijā: nolieguma teikums Zināt.
Stabili vārdu savienojumiKatrs bērns māk (arī zina, prot, var pateikt u. tml.).
Avoti: LLVV, T
Korpusa piemēri:šeit
Saistītie šķirkļi:
atvasinājums mācētājs
Formanti: -tāj-,-s
Celma veids: Nenoteiksmes celms
atvasinājums mācēšana
Formanti: -šan-,-a
Celma veids: Nenoteiksmes celms
atvasinājums māka
Formanti: -a
Celma veids: Tagadnes 3. personas celms
atvasinājums māksla
Formanti: -sl-,-a
Celma veids: Tagadnes 3. personas celms