vai2
vai partikula
Lietojuma biežums :
1.Lieto, lai norādītu, ka teikumā vai kādā tā daļā ir izteikts jautājums.
1.1.konstrukcijā: teikuma sākums un teikuma beigas, un jautājuma teikums Lieto atkārtoti teikuma beigās, lai īpaši uzsvērtu jautājumu.
2.Lieto, lai norādītu uz vārda nozīmes pavājinājumu un piešķirtu tam pieļāvuma nokrāsu.
2.1.konstrukcijā: teikuma beigas Lieto, lai piešķirtu vārdam, izteikumam nenoteiktības nokrāsu.
3.apstākļa vārda nozīmē Lieto, lai norādītu uz kā aptuvenību; arī gandrīz.
3.1.kopā ar: "gandrīz" vai "turpat", vai "tepat" Pastiprina apstākļa vārda aptuvenuma nozīmi.
Stabili vārdu savienojumiDiezin vai; diez vai. Kaut vai. Kaut vai (tā). Lai tur vai kas!; Lai tad vai kas!
- Diezin vai; diez vai sarunvaloda, kolokācija — lieto, lai piešķirtu izteikumam apšaubāmas ticamības nokrāsu
- Kaut vai — lieto, lai piešķirtu vārda nozīmei vai izteikumam nenoteiktības, pieļāvuma nokrāsu
- Kaut vai (tā) sarunvaloda — saka, ja nedod konkrētu atbildi, bet pieļauj kādu no minētajām iespējām
- Lai tur vai kas!; Lai tad vai kas! kolokācija — saka, norādot, ka noteikti kas notiks, tiks izdarīts jebkuros apstākļos
- Nezin (arī nez) vai, arī nezin (arī nez) vai maz sarunvaloda — lieto, lai piešķirtu izteikumam apšaubāmos ticamības nokrāsu
- Nezin vai; nezin vai maz; nez vai; nez vai maz kolokācija — lieto, lai piešķirtu izteikumam apšaubāmas ticamības nokrāsu
- Vai cik sarunvaloda, kolokācija — ļoti daudz, pārpilnām
- Vai nu kolokācija — lieto, lai piešķirtu izteikumam pieļāvuma, arī šaubu nokrāsu
- Vai nu ne kolokācija — lieto, lai pozitīvi atbildētu uz jautājumu
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
- Vai viņiem tā ir pirmā valoda, otrā valoda vai svešvaloda?
- Vairākās Eiropas universitātēs tiek izveidotas baltistikas vai latviešu valodas apguves programmas.
- Šeit atkal jārēķinās ar dažādu valodas politikas veidotāju pārliecību vai vērtībām.
- Arī pašreiz e-studijas vairāk vai mazāk orientētas uz pieaugušajiem kā mērķgrupu.
- Kopīga mācīšanās var notikt sinhroni vai asinhroni, bieži vai reti.