saistīt
saistīt 3. konjugācijas darbības vārds; transitīvsLocīšana
Lietojuma biežums :
Īstenības izteiksme:
Tagadne | Pagātne | Nākotne | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Vsk. | Dsk. | Vsk. | Dsk. | Vsk. | Dsk. | |
1. pers. | saistu | saistām | saistīju | saistījām | saistīšu | saistīsim |
2. pers. | saisti | saistāt | saistīji | saistījāt | saistīsi | saistīsiet, saistīsit |
3. pers. | saista | saistīja | saistīs |
Pavēles izteiksme: saisti (vsk. 2. pers.), saistiet (dsk. 2. pers.)
Atstāstījuma izteiksme: saistot (tag.), saistīšot (nāk.)
Vēlējuma izteiksme: saistītu
Vajadzības izteiksme: jāsaista
1.Ar īpašām vielām, detaļām, elementiem u. tml. savienot (divus vai vairākus priekšmetus).
1.1.Būt tādam, kas savieno (kādus priekšmetus, detaļas u. tml.) – parasti par vielu.
1.2.Būt tādam, ko savieno (parasti) audi, to veidojumi (par organisma daļām); savienot (organisma daļas) – parasti par audiem, to veidojumiem.
1.3.Būt tādam, kas nodrošina satiksmi, arī sakarus, rada iespēju pārvietoties (starp kādām teritorijām, teritorijas daļām u. tml.) – piemēram, par transportlīdzekļiem, sakaru līdzekļiem, ceļiem.
2.Panākt, būt par cēloni, ka (starp cilvēkiem) veidojas savstarpēja saskarsme, savstarpējas attiecības.
2.1.Veidot (savai dzīvei, darbībai) saikni (ar kādu, ar ko).
2.2.Panākt, būt par cēloni, ka (starp organizāciju, pasākumu u. tml. un cilvēkiem) veidojas saikne, savstarpējas attiecības.
2.3.Veidot (kam, piemēram, parādībai, norisei, jēdzienam) saikni, attiecības (ar ko); panākt, būt par cēloni, ka (kas, piemēram, parādības, norises, jēdzieni) tiek iekļauts noteiktā kopumā, sistēmā.
2.4.Savienot (valodas vienības), veidojot, piemēram, izteikumu, tā daļu; būt tādam, kas savieno (valodas vienības), piemēram, izteikumā, tā daļā.
3.Sienot, arī aptverot (locekļus, ķermeni ar ko), panākt, ka (cilvēks vai dzīvnieks) nevar pakustēties; šādā veidā panākt, ka (locekļus) nevar pakustināt.
3.1.Šādā veidā panākt, ka (cilvēki vai dzīvnieki) ir savienoti (savstarpēji vai ar kādu priekšmetu) un (tiem) ir ierobežota vai atņemta iespēja kustēties.
3.2.Būt tādam, kas, aptverot locekļus, ķermeni, ierobežo (cilvēka vai dzīvnieka) kustības brīvību, arī padara kustības neiespējamas (par virvi, ķēdi u. tml.).
4.Būt pakļautam kādiem pienākumiem, nosacījumiem u. tml., būt tādam, kura darbību, rīcību ierobežo kādi pienākumi, nosacījumi u. tml.; būt tādam, kas pakļauj (kādu), ierobežo (kāda) darbību, rīcību (par pienākumiem, nosacījumiem u. tml.).
4.1.Panākt, būt par cēloni, ka (kāds) kļūst bikls, nebrīvs, ka (kādam) zūd nepiespiestība, atraisītība.
5.Izraisīt un noturēt (kāda) uzmanību, interesi, patiku.
5.1.Būt tādam, kas izraisa un notur (uzmanību, ievērību, domas u. tml.).
Stabili vārdu savienojumiSaistīt skatienu.
- Saistīt skatienu frazēma — pievērst sev kāda skatienu
6.parasti formā: trešā persona Būt tādam, kas iekļauj, koncentrē sevī (ko, piemēram, vielu, siltumu).
Stabili vārdu savienojumiKā saistītām (arī sasietām) rokām. Saistīt pie gultas. Saistīt rokas (un kājas).
- Kā saistītām (arī sasietām) rokām — saka, ja ir atņemta rīcības brīvība; ja (kāds) ir ierobežots
- Saistīt pie gultas frazēma — būt par cēloni tam, ka (kādam) jāatrodas guļus stāvoklī, ka (kāds) nevar pārvietoties (par slimību, fizisku trūkumu)
- Saistīt rokas (un kājas) idioma — atņemt rīcības brīvību; ierobežot
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
- Valsts politika vienmēr bijusi cieši saistīta ar valodas un izglītības politiku.
- Abi pēdējie divi uzskati vairāk ir saistīti ar personības pašaktualizēšanās radošumu.
- Demonstrēšana ir saistīta ar praksi, kas ir būtiska mākslas izglītībā.
- Studenti meklē saistošo, izvēloties ticējumu, kas noder konkrētam brīdim.
- Simboliskai runai ir īpaša priekšrocība - tā saista dažāda intelekta klausītājus.