Vasaras versija 2025
410 995 šķirkļi
apolonisks
apolonisks īpašības vārds; joma: mitoloģijaLocīšana
Lietojuma biežums :
Pamata pakāpe:
Nenoteiktā galotne
 
Vīriešu dzimte
 Vsk.Dsk.
Nom.apolonisksapoloniski
Ģen.apoloniskaapolonisku
Dat.apoloniskamapoloniskiem
Akuz.apoloniskuapoloniskus
Lok.apoloniskāapoloniskos
Sieviešu dzimte
Vsk.Dsk.
apoloniskaapoloniskas
apoloniskasapolonisku
apoloniskaiapoloniskām
apoloniskuapoloniskas
apoloniskāapoloniskās
Noteiktā galotne
 
Vīriešu dzimte
 Vsk.Dsk.
Nom.apoloniskaisapoloniskie
Ģen.apoloniskāapolonisko
Dat.apoloniskajamapoloniskajiem
Akuz.apoloniskoapoloniskos
Lok.apoloniskajāapoloniskajos
Sieviešu dzimte
Vsk.Dsk.
apoloniskāapoloniskās
apoloniskāsapolonisko
apoloniskajaiapoloniskajām
apoloniskoapoloniskās
apoloniskajāapoloniskajās
Pārākā pakāpe: piedēklis -āk-
Vispārākā pakāpe: priedēklis vis-, piedēklis -āk- un noteiktā galotne
apoloniski apstākļa vārds
Grieķu dievam Apolonam raksturīgs (parasti par augumu, stāju, skaistumu); ļoti skaists, harmonisks.
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
  • Šim apoloniskajam augumam noteikti piemita spēcīgs ķermenisks vilinājums.
  • – Jaunības romantiskā jūsma un nežēlīgā realitāte; cerības un zaudēta mīla; dionīsiskais dzīves reibums un apoloniska skaistuma alkas”.
  • Eiropas modernisma teorētiskās domas attīstībā liela nozīme ir gan Fridriha Nīčes ( Friedrich Nietchze) kanoniskajam darbam “ Traģēdijas dzimšana no mūzikas gara” ( 1872), kura pamatā ir ideja par apoloniskā un dionīsiskā pirmsākuma nemitīgo mijiedarbi un teātra izcelsmi no mūzikas kā augstākās mākslas formas, gan Riharda Vāgnera ( Richard Wagner) Gesamtkunstwerk jeb Totālā mākslas darba konceptam, kas piedāvā sintētisku mākslas darba izpratni, gan Zigmunda Freida ( Sigmund Freud) psihoanalīzei, kas pievēršas cilvēka zemapziņas procesu izpētei.
  • ( A. Arto uzskati par kultūru un civilizāciju acīmredzami atvasināti no F. Nīčes idejām par apolonisko un dionīsisko principu, kā arī pārcilvēku.)
  • Nīče grieķu kultūras ģenēzē saskata divas pretrunīgas pasaules skatījuma formas — apolonisko un dionīsisko un nošķir tās.