Vasaras versija 2025
410 995 šķirkļi
lasīt1
lasīt 3. konjugācijas darbības vārds; transitīvsLocīšana
Lietojuma biežums :
Īstenības izteiksme:
 
Tagadne
Pagātne
Nākotne
 Vsk.Dsk.Vsk.Dsk.Vsk.Dsk.
1. pers.lasulasāmlasījulasījāmlasīšulasīsim
2. pers.lasilasātlasījilasījātlasīsilasīsiet, lasīsit
3. pers.lasalasījalasīs
Pavēles izteiksme: lasi (vsk. 2. pers.), lasiet (dsk. 2. pers.)
Atstāstījuma izteiksme: lasot (tag.), lasīšot (nāk.)
Vēlējuma izteiksme: lasītu
Vajadzības izteiksme: jālasa
1.Uztvert, saprast rakstu valodā (tekstu); uztverot, saprotot rakstu valodā (tekstu), runāt (to klausītājiem).
Saistītās nozīmes
Hiponīmi
Stabili vārdu savienojumiLasīt korektūru.
  • Lasīt korektūru kolokācija lasīt tipogrāfiska salikuma novilkumu, lai konstatētu un labotu kļūdas
1.1.intransitīvs Lasīt balsī (arī skaļi) – lasīt tekstu un vienlaikus to runāt.
Stabili vārdu savienojumiLasīt priekšā.
  • Lasīt priekšā kolokācija lasīt tekstu un vienlaikus to runāt (klausītājiem)
1.2.Uztverot, saprotot rakstu valodā (tekstu), uzzināt (ko no tā).
Saistītās nozīmes
Hiponīmi
1.3.intransitīvs Būt tādam, kam piemīt spēja, prasme uztvert, saprast rakstu valodā (tekstu).
1.4.pārnestā nozīmē Uztvert, izprast (ko, parasti daiļdarbu, mākslas darbu).
2.Noteikt, saprast (kā) saturu, nozīmi pēc zīmēm, nosacītiem apzīmējumiem, attēliem u. tml.
3.Uztvert, noprast, nojaust (ko, parasti psihisku stāvokli, rakstura īpašības) pēc kādām redzamām pazīmēm, ārējām izpausmēm.
Stabili vārdu savienojumiLasīt domas. Lasīt dvēselē (retāk sirdī).
4.Paust, darīt zināmu mutvārdiem (parasti lekcijas, referāta u. tml. veidā).
4.1.Mācīt, pasniegt (mācību priekšmetu, parasti augstākajā mācību iestādē).
Stabili vārdu savienojumiLasīt lekciju. Lasīt starp rindām.
  • Lasīt lekciju idioma stingri mutvārdos pamācīt (kādu), moralizēt, arī nosodīt, rāt
  • Lasīt starp rindām idioma jaust, noprast tieši vārdos neizteikto teksta jēgu
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
  • Mācību grāmatā lasāmie teksti ir dažādi ( sk. 3.4. apakšnodaļu).
  • Savukārt augstākajā līmenī ieteicams nodrošināt pēc iespējas vairāk tekstus lasīt svešvalodā.
  • Studenti labprāt lasa citu ziņas, bet paši publicēt ir pasīvi.
  • Dekodēšana ir pamatprasme, bez kuras lasītā izprašana ir grūti iedomājama.
  • Lasot rakstu blogā, pircējam ir iespēja uzreiz uzdot speciālistam jautājumu.