tā3
tā partikula
Lietojuma biežums :
1.parasti konstrukcijā: teikuma sākums Lieto, lai apstiprinātu izteikumu, domu.
1.1.Lieto, lai noradītu, ka (kas) ir padarīts, paveikts, noticis.
2.konstrukcijā: jautājuma teikums vai izsaukuma teikums Lieto, lai izteiktu emocionālu stāvokli, ko izraisa kāda situācija, kāds fakts.
3.Lieto, lai pastiprinātu vārda nozīmi, izteikumam piešķirtu pamatojuma, noteiktības nokrāsu.
3.1.Savienojumos "tā arī", "tā vien": lieto, lai pastiprinātu, parasti verba, nozīmi.
3.2.Lieto, lai ievadītu iespraudumu, iestarpinājumu.
4.Lieto, lai norādītu uz (kā) aptuvenību, nenoteiktību.
4.1.Savienojumā "tā kā": lieto, lai norādītu uz (kā) aptuvenību, pavājinājumu.
5.saikļa nozīmē; konstrukcijā: vārdu savienojums "tā kā" Saista teikuma locekļus un norāda uz pastiprināta salīdzinājuma attieksmi starp tiem.
Stabili vārdu savienojumiAk tā (arī ak jā, ak nē). Tā kā tā, arī tik un tā, retāk tā, vai tā.
- Ak tā (arī ak jā, ak nē) kolokācija — 1. Saka, kad runātājs pēkšņi ko atceras2. Lieto, lai pastiprinātu vārda vai izteikuma nozīmi3. Saka, kad dzirdētais pārsteidz, izbrīna (kādu)
- Tā kā tā, arī tik un tā, retāk tā, vai tā kolokācija — saka, lai izteiktu apgalvojumu par ko, kas noteikti ir, būs, notiks
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
- Vai viņiem tā ir pirmā valoda, otrā valoda vai svešvaloda?
- Tā rīkojoties, mēs bērniem vairāk kaitējam nekā darām labu.”
- Salīdzinot ar citām sistēmām, tā ir atkarīga no ekstralingvistiskās realitātes.
- Tās pamatideja: valoda tiek apgūta neapzināti, izjūtot tās pareizību.
- Mācību materiāli tika veidoti tā, lai tiktu attīstītas dažādas kompetences.