Rudens versija 2025
412 004 šķirkļi
pazemināt
pazemināt 3. konjugācijas darbības vārds; transitīvsLocīšana
Lietojuma biežums :
Īstenības izteiksme:
 
Tagadne
Pagātne
Nākotne
 Vsk.Dsk.Vsk.Dsk.Vsk.Dsk.
1. pers.pazeminupazemināmpazeminājupazeminājāmpazemināšupazemināsim
2. pers.pazeminipazeminātpazeminājipazeminājātpazemināsipazemināsiet, pazemināsit
3. pers.pazeminapazeminājapazeminās
Pavēles izteiksme: pazemini (vsk. 2. pers.), pazeminiet (dsk. 2. pers.)
Atstāstījuma izteiksme: pazeminot (tag.), pazemināšot (nāk.)
Vēlējuma izteiksme: pazeminātu
Vajadzības izteiksme: jāpazemina
1.Panākt, būt par cēloni, ka (kas) kļūst zemāks.
1.1.Pavirzīt (ko) zemāk.
1.2.Izveidot (ko) zemāk par parasto vietu.
2.Panākt, būt par cēloni, ka (kas) kļūst mazāks (pēc daudzuma, skaitliskās vērtības).
Stabili vārdu savienojumiPazemināt atzīmi.
  • Pazemināt atzīmi kolokācija novērtēt ar zemāku atzīmi nekā iepriekš un ierakstīt šo atzīmi
2.1.formā: lokāmais ciešamās kārtas pagātnes divdabis (-ts, -ta) Tāds, kas ir mazāks par vidējo, parasto kvantitātes pakāpi, par normu.
2.2.Panākt, būt par cēloni, ka (kā īpašības, to kopums) kļūst sliktāks.
2.3.Panākt, būt par cēloni, ka (psihes, rakstura, personības īpašība, arī psihisks process) kļūst vājāks, tiek nomākts.
3.Atcelt no ieņemamā amata un pārcelt zemākā amatā.
Stabili vārdu savienojumiPazemināt dienesta pakāpi.
4.Novērtēt zemāk nekā iepriekš.
5.Panākt, būt par cēloni, ka (skaņa) kļūst zemāka, arī klusāka.
6.parasti formā: lokāmais ciešamās kārtas pagātnes divdabis (-ts, -ta) Radīt sarunvalodas, vienkāršrunas īpatnības (piemēram, tekstā, stilā).
7.novecojis Pazemot.
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
  • Šāda procesa rezultātā skolēniem veidojas negatīva izziņas attieksme, pazeminās pašticība.
  • Sēklu spēja dīgt pazeminātā osmotiskā potenciāla apstākļos ir atkarīga no temperatūras.
  • Izpētīt izolēto plankumu starojuma spožuma temperatūru atkarībā no pazemināta atmosfēras blīvuma.
  • Starp modeļa rezultātiem ir pazemināts RD,mantle tieši zemvirsmas molekulām.
  • Pazeminātāks ierobežo skolēna uzdrīkstēšanos izvirzītā mērķa sasniegšanai un sarežģītāku uzdevumu uzņemšanos.