veltīt
veltīt 2. konjugācijas darbības vārds; transitīvsLocīšana
Lietojuma biežums :
Īstenības izteiksme:
Tagadne | Pagātne | Nākotne | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Vsk. | Dsk. | Vsk. | Dsk. | Vsk. | Dsk. | |
1. pers. | veltīju | veltījam | veltīju | veltījām | veltīšu | veltīsim |
2. pers. | veltī | veltījat | veltīji | veltījāt | veltīsi | veltīsiet, veltīsit |
3. pers. | veltī | veltīja | veltīs |
Pavēles izteiksme: veltī (vsk. 2. pers.), veltījiet (dsk. 2. pers.)
Atstāstījuma izteiksme: veltījot (tag.), veltīšot (nāk.)
Vēlējuma izteiksme: veltītu
Vajadzības izteiksme: jāveltī
veltīt 3. konjugācijas darbības vārds; transitīvsLocīšana
Lietojuma biežums :
Īstenības izteiksme:
Tagadne | Pagātne | Nākotne | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Vsk. | Dsk. | Vsk. | Dsk. | Vsk. | Dsk. | |
1. pers. | veltu | veltām | veltīju | veltījām | veltīšu | veltīsim |
2. pers. | velti | veltāt | veltīji | veltījāt | veltīsi | veltīsiet, veltīsit |
3. pers. | velta | veltīja | veltīs |
Pavēles izteiksme: velti (vsk. 2. pers.), veltiet (dsk. 2. pers.)
Atstāstījuma izteiksme: veltot (tag.), veltīšot (nāk.)
Vēlējuma izteiksme: veltītu
Vajadzības izteiksme: jāvelta
1.Dot (parasti nesavtīgi), lietot, paredzēt (kādam mērķim).
Stabili vārdu savienojumiVeltīt rūpes (arī pūles).
- Veltīt rūpes (arī pūles) — rūpēties (par kādu, par ko), pūlēties, lai sasniegtu kādu mērķi
- Veltīt uzmanību (arī vērību) — 1. Uzmanīgi aplūkot, vērot; izrādīt interesi (par ko)2. Uzskatīt (ko) par svarīgu, nozīmīgu un intensīvi nodarboties (ar to)
2.Vērsties pie kāda (piemēram, ar vārdiem, runu); vērsties pie kāda, paužot savu attieksmi (piemēram, ar smaidu, skatienu).
2.1.Panākt, arī ļaut, ka izpaužas, parasti pozitīva, emocionāla attieksme (pret kādu, arī ko).
2.2.Būt tādam, kurā ir aplūkots, attēlots (kas, piemēram, parādība, norise) – piemēram, par grāmatu, mākslas darbu, to kopumu; tāds, kura satura pamatā ir kāda (parasti mākslinieciska, pētnieciska) darbība.
2.3.Radīt (piemēram, daiļdarbu), veikt (darbu, pasākumu), norādot, ka tiek parādīta cieņa, atzinība (kādam, arī kam), godinot (kādu, arī ko).
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
- Skolēna kreatīvo īpašību attīstīšanai ķīmijas didaktikā joprojārn veltīts nepelnīti maz uzrnanības.
- Nākošās trīs nodaļas ir veltītas biogrā:fisko interviju detalizētai analīzei.
- Pirmā daļa galvenokārt veltīta konkurētspējīgās priekšrocības radīšanas un attīstīšanas teorētiskajiem aspektiem.
- KML ir četrpadsmit franšīzes līgumam veltītu pantu, papildinot ar IV.
- Laiku pa laikam Latvijas publiskajā telpā tiek aktualizēti lasīšanai veltīti jautājumi.