par
par prievārds; kopā ar: akuzatīvs
Lietojuma biežums :
1.Norāda uz amatu, stāvokli, ko (kāds) ieņem, vēlas ieņemt.
1.1.Norāda uz amatu, stāvokli, kas (kādam) tiek sagādāts.
1.2.Norāda uz attiecībām, kas saista (kādu) ar citiem.
1.3.Norāda uz citu stāvokli, kvalitāti, kādā (kas) nokļūst, kādā (ko) pārveido.
2.Norāda uz psihiskas darbības, procesa izraisītāju.
2.1.Norāda uz (kā, parasti teksta, mākslas darba) saturu.
2.2.Norāda uz darbības, stāvokļa saturu.
2.3.parasti kopā ar: darbības vārds "saukt" vai darbības vārds "dēvēt" Norāda uz (kā) nosaukumu.
2.4.Norāda uz fiziskas darbības objektu.
3.Norāda uz (kā) vērtējumu, kvalificējumu.
4.Norāda uz (kā) vērtību, cenu, samaksas veidu.
Stabili vārdu savienojumiPar neko.
- Par neko sarunvaloda, idioma — ļoti lēti, par ļoti niecīgu maksu, cenu (piemēram, ko nopirkt, pārdot)
4.1.Norāda uz to (parasti daudzumu, lielumu, mēru), kas saistīts ar kādu vērtību, cenu, samaksas veidu.
5.kopā ar: īpašības vārds vai apstākļa vārds Norāda uz (kā) īpašības, pazīmes, daudzuma pārmēru.
6.parasti kopā ar: īpašības vārds, pārākā pakāpe vai apstākļa vārds, pārākā pakāpe Norāda uz to, kam piemīt ar adjektīvu vai apstākļa vārdu nosauktā īpašība vai pazīme citādā, parasti zemākā, pakāpē.
Stabili vārdu savienojumiPar visām lietām.
- Par visām lietām idioma — par visu vairāk
6.1.sarunvaloda; kopā ar: īpašības vārds, atkārtots vienas un tās pašas saknes vārds vai apstākļa vārds, atkārtots vienas un tās pašas saknes vārds Norāda uz nosauktās pazīmes, īpašības spēcīgu izpausmi.
7.Norāda uz daudzumu, skaitu, mēru, kas parasti ir saistīts ar kādu darbību, norisi.
7.1.sarunvaloda; konstrukcijā: vārdu savienojums "pāri par" Norāda, ka (kas) pārsniedz (kādu daudzumu, lielumu).
8.Norāda uz (kā) cēloni, iemeslu.
9.Norāda uz (kā) nolūku.
9.1.Norāda uz (kā) rezultātu.
10.Norāda uz (kā) darbības veidu, stāvokļa pazīmi.
10.1.Norāda uz darbības intensitātes, apjoma palielinājumu pēc (iedomāta) darbības veicēju skaita.
10.2.lieto: pareti Norāda uz darbības veicēju, kura vietā stājas kāds cits.
10.3.lieto: pareti Norāda uz darbības veicēju skaitu.
10.4.Norāda uz (kā) secību.
11.novecojis Norāda uz laiku, pēc kura izbeigšanās kas notiek, iestājas, tiek darīts; pēc 2(1).
Stabili vārdu savienojumiPar brīdi (arī brītiņu).
- Par brīdi (arī brītiņu) kolokācija — pēc brīža
12.konstrukcijā: vārdu savienojums "kas par"; parasti konstrukcijā: izsaukuma teikums Norāda, ka (dzīvai būtnei, priekšmetam, parādībai, norisei) ir kāda spilgta, ievērojama pazīme, īpašība.
13.konstrukcijā: vārdu savienojums "kas par"; parasti konstrukcijā: jautājuma teikums Norāda uz (dzīvas būtnes, priekšmeta, parādības, norises) nenoteiktu, nezināmu, arī vēl neminētu pazīmi, īpašību, uz ko attiecināts jautājums.
14.parasti konstrukcijā: izsaukuma teikums vai jautājuma teikums, retorisks jautājuma teikums; konstrukcijā: vārdu savienojums "kas par" Norāda uz (kā, parasti ar dzīvas būtnes, priekšmeta, parādības, norises nojēgumu saistīta) noliegumu, neiespējamību.
Stabili vārdu savienojumiKas par to.
- Kas par to — saka, norādot, ka nav nekā sevišķa, īpaša
15.lietvārda nozīmē Tas, kas ir vēlams, vajadzīgs, pieņemams, tas, kam var pievienoties, ko var atzīt.
16.apstākļa vārda nozīmē Tā, ka ir (kam) vēlams, vajadzīgs, pieņemams, tā, ka pievienojas (kam), atzīst (ko).
Stabili vārdu savienojumiNe par ko. Par avion. Par cik. Par excellence. Par ko. Par sevi. Par tik. Par to.
- Ne par ko sarunvaloda, kolokācija — veltīgi, nelietderīgi
- Par avion — ar gaisa pastu
- Par cik nevēlams; kolokācija — cik
- Par excellence — nesalīdzināms, vislabākais, tipiskākais (piemērs, paraugs)
- Par ko kolokācija — kāpēc; kādēļ
- Par sevi frazēma — atsevišķi
- Par tik nevēlams; kolokācija — tik
- Par to kolokācija — tāpēc; tādēļ
- Pats par sevi — 1. kolokācija Atsevišķi2. idioma Nepierādot, arī neargumentējot
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
- Parasti, leksikas apjoma sakarā, tiek runāts par vārdu skaitu.
- Pastāv dažādi viedokļi par to, kas tiek saprasts ar vārdu.
- Neskaidri ir jautājumi par to, kur paliek informācija un dati.
- Studentu atsauksmes ir ļoti pozitīvas un jūtama apmierinātība par MOODLE izmantošanu.
- Bieži literatūrā un praksē runā par informācijas un komunikācijas darbības līdzekļiem.