Vasaras versija 2025
410 995 šķirkļi
hernhūtisks
hernhūtisks īpašības vārds; vēsturisksLocīšana
Lietojuma biežums :
Pamata pakāpe:
Nenoteiktā galotne
 
Vīriešu dzimte
 Vsk.Dsk.
Nom.hernhūtiskshernhūtiski
Ģen.hernhūtiskahernhūtisku
Dat.hernhūtiskamhernhūtiskiem
Akuz.hernhūtiskuhernhūtiskus
Lok.hernhūtiskāhernhūtiskos
Sieviešu dzimte
Vsk.Dsk.
hernhūtiskahernhūtiskas
hernhūtiskashernhūtisku
hernhūtiskaihernhūtiskām
hernhūtiskuhernhūtiskas
hernhūtiskāhernhūtiskās
Noteiktā galotne
 
Vīriešu dzimte
 Vsk.Dsk.
Nom.hernhūtiskaishernhūtiskie
Ģen.hernhūtiskāhernhūtisko
Dat.hernhūtiskajamhernhūtiskajiem
Akuz.hernhūtiskohernhūtiskos
Lok.hernhūtiskajāhernhūtiskajos
Sieviešu dzimte
Vsk.Dsk.
hernhūtiskāhernhūtiskās
hernhūtiskāshernhūtisko
hernhūtiskajaihernhūtiskajām
hernhūtiskohernhūtiskās
hernhūtiskajāhernhūtiskajās
Pārākā pakāpe: piedēklis -āk-
Vispārākā pakāpe: priedēklis vis-, piedēklis -āk- un noteiktā galotne
hernhūtiski apstākļa vārds
Saistīts ar hernhūtismu, tam raksturīgs.
Avoti: LLVV
Korpusa piemēri
Šie piemēri no latviešu valodas tekstu korpusa ir atlasīti automātiski un var būt neprecīzi.
  • Ilgas Kreituses vai Skaidrītes Lasmanes hernhūtiskā jūsmošana par " Ušakova aizliegumu" apliecina: jau īstenotie " sausie likumi" tiek ignorēti līdz ar to vēsturiski bēdīgo pieredzi ( ASV 1920–1933, PSRS 1985–1991, arī Somija 1919–1932).
  • Brāļu draudzes programmā, kas sāksies pulksten 10.00, paredzēts svētbrīdis, ievadvārdi, ko teiks Vecpiebalgas novada domes priekšsēdētājs Indriķis Putniņš un Latvijas Nacionālās bibliotēkas direktors Andris Vilks, un vairāki priekšlasījumi: * „ Hernhūtisma uzplaukuma otrais vilnis Piebalgā un Alūksnes pusē” ( vēsturnieks Jānis Polis); * „ Brāļu draudze un tēlotājmāksla 18. gadsimtā” ( Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātes profesore Māra Grudule); * „ Hernhūtisko tēlu pasaule Ingunas Baueres vēsturiskajos romānos” ( rakstniece Inguna Bauere); * “ Matīsa Kaudzītes pirmā grāmata „ Brāļu draudze Vidzemē”” ( Brāļu draudzes misijas vadītājs Gundars Ceipe); * „ Izmērīt Šteinhaueru” ( arhitekts Pēteris Blūms), kā arī Kaudzīšu dzimtas kapu apmeklējums un ekskursija uz Vecpiebalgas baznīcu.
  • Bet savās pareizticības un hēsihasma ideju nesēja izpausmēs pārstāv divus teoloģijas diskursus – neapzināto ( luterānisko un hernhūtisko) un apzināto ( pareizticīgo), kā rezultātā veidojas savdabīgs izteiksmes stils, kurā sajaucas pareizticības dogmatisko pamatu skaidrība ar patstāvīgas tās izteiksmes spilgtumu.
  •  Pareizticīgo klosteru un monasticisko tradīciju gausā veidošanās Krievijas impērijas Latvijas un Igaunijas teritorijās liecina, ka ar protestantisko un hernhūtisko mentalitāti piesātinātajā Latvijas pareizticībā salīdzinoši īsajā tās veidošanās posmā askētiskās un klosteru dzīves īpatnības netika līdz galam pieņemtas un aprobētas, veidojās jauns kristietības ceļš t.s. „ klosteris dzīvē”.
  •  Pamatoti uzskatīt, ka J. Pommera rakstos un runās pārstāvēts īpašs diskurss, kurā savijas gan jaunās Krievijas pareizticības hēsihasma transformācijas, kas to vēl vairāk kā iepriekš „ iznes” un integrē visā cilvēka dzīvē, gan hernhūtiskās Svētā Gara krāšanas, individuālā reliģiskā pārdzīvojuma un Svēto Rakstu studiju patstāvības īpatnības.